PLAN ROCZNY NA ROK SZKOLNY 2017/2018
NIEPUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA
„WESOŁY BRZDĄC”
Temat: GRAMY W ZIELONE
Zadanie: Wdrażanie treści ekologicznych w działania dydaktyczno wychowawcze.
Zadania priorytetowe:
- obcowanie z przyrodą i poznawanie jej na drodze doświadczeń,
- uwrażliwienie na potrzebę ochrony środowiska,
- poznanie sposobów ochrony środowiska,
- współudział rodziców w edukacji ekologicznej.
Cele:
- przekazywanie dzieciom podstawowych wiadomości o ekosystemach, obiektach i zjawiskach przyrodniczych znajdujących się w najbliższym środowisku;
- stworzenie sytuacji do bezpośredniego obcowania z przyrodą i dokonywania obserwacji zjawisk przyrodniczych występujących w różnych porach roku, rozwijanie wrażliwości na piękno przyrody;
- kształtowanie umiejętności mądrego i odpowiedzialnego współżycia człowieka z przyrodą. Uświadomienie, że życie bez kontaktu z przyrodą jest niemożliwe;
- zapoznanie dzieci z podstawowymi zasadami ochrony przyrody;
- rozumienie znaczenia czystego środowiska dla zdrowia ludzi, roślin i zwierząt;
- wdrażanie do oszczędzania naturalnych zasobów ziemi, wyrabianie przekonania, że surowce naturalne trzeba oszczędzać, zbierać surowce wtórne;
- rozwijanie zainteresowań dzieci źródłem pochodzenia żywności, wyrabianie przekonania, że żywność nie zawsze jest zdrowa, wyrabianie umiejętności właściwego jej wyboru;
- uświadomienie dzieciom problemu opakowań, świadomy ich wybór,
- kształtowania umiejętności przekazywania przez dzieci wiadomości i wyrażania uczuć w różnorodnych formach ekspresji (językowej, graficznej, ruchowej),
- upowszechnianie wartości proekologicznych wśród dzieci i rodziców.
- uświadomienie, dlaczego woda odgrywa tak ważną rolę w życiu człowieka i świata przyrody,
- poznanie niektórych przyczyn zanieczyszczania wody,
- zwrócenie uwagi na zagrożenia związane z nieodpowiednią eksploatacją wody i jej zanieczyszczeniem,
- wskazywanie sposobów oszczędnego gospodarowania wodą, - kształcenie nawyku oszczędnego gospodarowania wodą
Główne zagadnienia do realizacji zgodnie z tematem rocznym
Sposoby i środki realizacji |
Termin |
„Gram w zielone” – święto przedszkolaka – Dzień kreatywności twórczej w ogrodzie. | Wrzesień |
Opracowanie Kodeksu Ekologa – nabywanie właściwego stosunku do świata roślin i zwierząt | Wrzesień – wszystkie grupy |
„Od nasionka do roślinki” – stworzenie grupowych ogródków „skrzynkowych” w ogrodzie. | marzec – maj – wszystkie grupy |
„Smacznie i zdrowo” – cykliczne zajęcia kulinarne, (raz w miesiącu). | przez cały rok |
„Jesień idzie – zatrzymaj te chwile” – stworzenie zielników w grupach.
|
Październik(zielnik – starsze grupy) |
„Kupuj odpowiedzialnie” – zajęcia metodami warsztatowymi, podczas których zastanawiamy się jak robić zakupy z głową, czyli co i jak kupować, aby nie zostać posiadaczem całej masy zbędnych, szkodliwych dla środowiska i dla zdrowia rzeczy. Dzieci dowiedzą się na co zwracać uwagę podczas zakupów, dowiedzą się, w jakim opakowaniu najlepiej wybrać produkt | sukcesywnie w ciągu roku |
„Każdy przedszkolak o tym wie, że zakupy w ekologicznej torbie nosi się” - zabawy tematyczne utrwalające wiadomości na temat rodzajów opakowań, korzystanie z toreb ekologicznych w kącikach zainteresowań np. sklepiku. „Torba w kwiatki na Dzień Matki”- Podczas zajęć dzieci zastanowią się w czym najlepiej przynosić zakupy ze sklepu. Porównają kilka różnych toreb po względem surowca z którego zostały zrobione, trwałości, estetyki, wygody, ceny i wpływu na środowisko. Okazuje się, że nieodzownym elementem ekologicznych zakupów jest trwała, lekka, wielorazowa torba na przykład najlepiej bawełniana lub lniana. - wykonanie prezentu z okazji święta Mamy i Taty. |
dopasowane do tematów kompleksowych
maj |
„Góra śmieci rośnie i rośnie” - Zajęcia ukazują problem śmieci, jako efekt nadmiernej konsumpcji oraz ukazują możliwości przeciwdziałania problemowi . | dopasowane do tematów kompleksowych |
„Po co komu woda?” Wskazanie dzieciom znaczenia wody dla życia człowieka i innych organizmów. Za pomocą zabawy i doświadczeń ukazanie dzieciom potrzeby oszczędzania wody. Dzieci dowiedzą się o problemie zanieczyszczenia wody i jego konsekwencjach dla przyrody.
|
marzec 2018 |
„Dlaczego warto być przyjacielem drzew?” Zajęcia mające na celu zapoznanie dzieci z elementami budowy drzewa. Ukazanie dzieciom, że drzewa stanowiąc fabryki tlenu, są niezbędne dla życia człowieka i innych organizmów. Zwrócenie uwagi na potrzebę ochrony drzew będących schronieniem dla wielu zwierząt oraz wskazanie zachowań, których należy unikać ze względu na dobro drzew. | jesień wiosna |
„Czyste powietrze wokół nas” – realizacja programu antynikotynowego. | Luty |
„Dobre rady na odpady”- cykl zajęć, propagowanie działań na rzecz segregacji odpadów. Segregacja odpadów w przedszkolu, stosowanie kolorowych pojemników, zbiórka makulatury, baterii. Wykonanie „Śmieciowego potwora”. | kwiecień |
„Co z tym śmieciem?” – wykorzystanie materiałów wtórnych na zajęciach plastyczno – technicznych w celu zwrócenia uwagi dzieci na możliwość wykorzystania odpadów. | październik – we wszystkich grupach |
„Zielony kolor natury” - organizowanie spotkań teatralnych w wykonaniu poszczególnych grup - prezentacja przedstawień, inscenizacji, improwizacji, montaży słowno – muzycznych o treściach zdrowotnych, przyrodniczych, ekologicznych | wg harmonogramu |
„Marsz ekologiczny” | kwiecień 2018 |
Udział w akcjach mających na celu budzenie empatii i opiekuńczego stosunku do zwierząt, np. Zbiórka karmy dla czworonogów ze schroniska, Dokarmiamy zwierzęta zimą –akcja. Wieszamy karmniki! | październik styczeń - luty |
Doposażenie kącików tematycznych w nowe materiały oraz pomoce dydaktyczne pozwalające na swobodne zabawy badawcze: techniczne, przyrodnicze itp. | zadania dla nauczyciela i dyrektora |
Nawiązanie współpracy z nadleśnictwem, spotkania z leśnikiem w przedszkolu, w lesie | zadania dla nauczyciela i dyrektora |
Temat: „ SAVOIR – VIVRE – DOBRE MANIERY”
Zadanie: Podnoszenie poziomu kultury osobistej dzieci wieku przedszkolnym.
Cele:
Kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach.
- uwrażliwienie na takie wartości jak: dobro, prawda, uczciwość, życzliwość, wyrozumiałość,
- dostrzeganie i rozumienie potrzeb innych,
- kulturalne zwracanie się do innych, używanie zwrotów grzecznościowych,
- wzrost poczucia własnej wartości, wiary we własne siły, możliwości i umiejętności,
- wyrażanie swoich uczuć i potrzeb, a także dostrzeganie ich u innych,
- prawidłowe i kulturalne zachowywanie się przy stole i w miejscach publicznych, kościele.
Główne zagadnienia do realizacji zgodnie z tematem rocznym
Sposoby i środki realizacji |
Termin i odpowiedzialni |
Co to takiego jest savoir vivre? |
|
„Dzień życzliwości” – o tytuł mistrza dobrych manier. | |
„Jak cię widzą tak cię cenią, czyli sztuka prezentacji” - (magiczna moc uśmiechu, odpowiedni strój na różne okazje, mowa ciała, gesty zakazane) | |
„Umiejętnie jeść to sztuka” (zachowanie przy stole, tajemnice sztućców, serwetek, jak usiąść, kiedy zacząć, jak skończyć) | |
„Ważne cechy człowieka dobrze wychowanego„ - (uprzejmym być, prawdomówność, jak traktować przyjaciół, schludność, grzeczność w rodzinie, samochodowa dyplomacja) | |
„Magiczne klucze dobrego zachowania” - (proszę, dziękuję, przepraszam- kiedy, jak, dlaczego?) | |
Dobre maniery na przyjęciu (składanie życzeń, wręczanie prezentów, kwiatów) | |
Jak się zachować w miejscach publicznych (winda, autobus, tramwaj, kino) | |
Kulinarny savoir vivre- wydajemy przyjęcie od podszewki (jak zapraszać, wykonać zaproszenie, podjąć gości, wystrój stołu) | |
Savoir vivre w przedszkolu (zachowanie wobec nauczycieli i kolegów) | |
"Umiem wiele zrobić sam”: nakrywam do stołu, poprawnie posługuję się sztućcami, znam i stosuje zasady kultury obowiązujące przy stole, potrafię przygotować przyjęcie: nakryć stół, przygotować poczęstunek. | |
„Przyjmujemy gości” – zajęcia warsztatowe między grupowe. Wspólne zorganizowanie przyjęcia dla swoich kolegów. | |
„Idziemy w gości” – przygotowanie prezentu. |
Data zatwierdzenia 28.08.2017r.